23 اکتبر 2023- یک مطالعه مقطعی جدید نشان داد که مصرف زیاد کافئین از طریق رژیم غذایی با کاهش فشار خون سیستولیک (SBP)، کاهش مقاومت به انسولین، کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL)  و افزایش کلسترول HDL در بین افراد چاق و دارای اضافه وزن ظاهرا سالم مرتبط است. این یافته ها به صورت آنلاین در  BMC Endocrine Disorders در 20 اکتبر 2023 منتشر شد.

کافئین، مهمترین ماده فعال دارویی در چای، قهوه و نوشابه، شکلات، کولا و کاکائو است. قهوه مهمترین منبع کافئین از میان منابع غذایی کافئین دار است و یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. بر اساس تخمین ها سالانه چهارصد میلیارد فنجان قهوه در جهان مصرف می شود.

مطالعات اخیر نتایج متناقضی را در مورد اثرات سلامتی کافئین نشان داده اند. این مطالعات از نظر طراحی جمعیت مورد مطالعه، و منبع کافئین مصرفی متفاوت بودند. دکتر یاسر عطیا، و همکارانش از دانشگاه بغداد، به ارزیابی اثرات احتمالی سلامتی ناشی از دریافت کافئین از طریق مواد غذایی در میان افراد چاق و دارای اضافه وزن ظاهراً سالم، پرداختند.

این مطالعه شامل 488 فرد سالم چاق و یا دارای اضافه وزن بود. دريافت مواد غذايی با استفاده از پرسشنامه بسامد غذا (FFQ) ارزيابی شد و ميزان كافئين موجود در رژيم غذایی آنها محاسبه شد.

برای تعیین ترکیب بدنی افراد شرکت کننده از آنالیز امپدانس بیوالکتریکی (BIA) استفاده شد. برای ارزیابی غلظت لیپید، انسولین و گلوکز سرم از روش های آنزیمی، استفاده شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· افرادی که در بالاترین سهک مصرف کافئین قرار داشتند، درصد کمتری از توده چربی، درصد بالاتری از توده بدون چربی و امتیاز اشتهای پایین تری داشتند.

· در افرادی که در بالاترین سهک مصرف کافئین قرار داشتند، نسبت به افرادی که در پایین ترین سهک مصرف کافئین قرار داشتند، کلسترول تام (TC) و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL-c)  پایین تر بود.

· در مدل‌های تعدیل‌شده چندجمله‌ای، آنهایی که در دومین سهک مصرف کافئین رژیمی بودند، احتمال بیشتری داشت که انسولین سرم بالاتر و ارزیابی مدل هموستاتیک مقاومت به انسولین(HOMA-IR)  پایین‌تری در مقایسه با اولین سهک در مدل خام، داشته باشند.

· در حالی که در مدل تعدیل شده برای سن، شاخص توده بدنی (BMI)، جنس، فعالیت بدنی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی (SES) و مصرف انرژی(مدل III)، افرادی که در سومین سهک مصرف کافئین قرار داشتند، احتمال بیشتری داشت غلظت LDL سرمی پایینی داشته باشند(نسبت شانس=0.957).

· با تعدیل بیشتر در مصرف سبزیجات، فیبر و غلات رژیمی، افرادی که در سومین سهک مصرف کافئین قرار داشتند احتمال بیشتری داشت که سطوح پایین LDL و فشار خون سیستولیک پایین تر و سطوح بالایی از HDL را در مقایسه با کسانی که در اولین سهک بودند، داشته باشند.

محققان نوشتند: در این مطالعه، ما نشان دادیم که افراد چاق و دارای اضافه وزن ظاهراً سالم با بالاترین میزان مصرف کافئین از طریق رژیم غذایی، ترکیب بدنی مطلوب‌تر، فشار خون سیستولیک کمتر، کلسترول LDL سرم کمتر و مقاومت به انسولین کمتری داشتند.

آنها نتیجه گیری کردند که مطالعات مداخله ای و طولی بیشتر در مدل های انسانی می تواند به تعمیم نتایج ما و یافتن علت این ارتباط کمک کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/higher-dietary-caffeine-intake-tied-to-favourable-metabolic-profile-in-overweight-and-obese-people-119215